Wat
Je kan ook met een groep mensen deelnemen: iedereen vult dan voor alle leden van de groep de vragenlijst in, en je kan er nadien een bespreking aan koppelen.
Hoeveel deelnemers per groep?
Houd er rekening mee dat als je met 20 mensen inschrijft, je – naast je eigen vragenlijst – deze ook 19 keer voor een ander zult invullen. Is dat niet wat veel? Groepjes van 4 tot 6 mensen zijn ideaal, om in te vullen én om nadien op een zinvolle manier te bespreken.
Hoe
‘verken jezelf!’ In groep doen, is technisch erg gemakkelijk: onderaan deze pagina schrijf je allemaal tegelijk in. Het systeem stuurt zelf de mailtjes naar alle deelnemende groepsleden.
In groep deelnemen wordt vooral zinvol als je er ook een bespreking aan koppelt. Die bereid je best even voor.
- Doe de bespreking niet onmiddellijk nadat de resultaten er zijn. Laat er een dag of zo over gaan. Dit geeft iedereen de kans zijn eigen resultaten rustig te bekijken en te laten bezinken. Sommige resultaten kunnen behoorlijk verrassend zijn en het is niet goed als je daar impulsief op reageert.
- ‘verken jezelf!’ is een evolutie- en geen evaluatie-instrument. We beoordelen niet, maar geven interessante informatie aan elkaar.
- Reageer altijd op gedrag, nooit op de persoon. Probeer ook concrete voorbeelden te geven. Zeg bijvoorbeeld niet: vorige week was je echt lui. Zeg wel: vorige week ging je al naar huis toen nog maar de helft van de producten waren ingepakt. Zeg niet: ik vind je geen teamplayer. Zeg wel: je annuleerde je deelname aan ons groepswerk de dag voor we van start gingen. Zeg niet: je bent een echte leider. Zeg wel: ik merk dat je ons telkens herinnert aan het doel dat we samen willen bereiken
- Je zult geneigd zijn in de verdediging te gaan als mensen aangeven waarom ze je op een eigenschap minder scoren. Doe dat niet. Onthoud dat het gesprek geen examen is waar je punten op kunt halen, maar nuttige informatie geeft over hoe anderen jou zien.
- Je zult geneigd zin om geen uitleg te vragen als iemand je uitstekend scoort op een eigenschap. Vraag ook dat wat feedback, zodat je goed begrijpt waar je kwaliteit écht ligt. Zo zal je dit talent nadien er kunnen ontwikkelen.
Enkele voorbeeldscenario’s:
- Duid iemand aan die het gesprek zal leiden: de tijd in het oog houden, zorgen dat iedereen die dat wenst aan het woord komt,… Duid een tweede persoon aan die zal letten op bovenstaande gespreksregels: reageer op gedrag, niet op de persoon; laat iemand uitspreken, geef voorbeelden, ga niet in de verdediging,…
- Bespreking per eigenschap: Je neemt eigenschap per eigenschap. De coach let er op dat de gespreksregels gevolgd worden. De gespreksleider kan volgende vragen stellen:
- Wie wil dit voor zichzelf graag bespreken?
- Wie wil graag meer uitleg geven bij de score die hij gegeven heeft aan een ander?
- Willen we eens kijken wie hier hoogst en laagst op scoort?
- Wie merkt hier een groot verschil tussen hoe hij zichzelf scoort en hoe de anderen hem / haar gescoord hebben?
- Hoe doe je dat om zo hoog te scoren op deze eigenschap? Wellicht kunnen wij er iets van leren?
- Welke moeilijkheden ervaar je zelf waardoor je niet hoger scoort op deze eigenschap?
- Bespreking naar aanleiding van een project of opdracht en je spreekt af om elkaar nadien op enkele eigenschappen te scoren. Bij een groepsopdracht kan je bijvoorbeeld volgende eigenschappen scoren en bespreken: creativiteit: samenwerken ; leiderschap ; voor zichzelf opkomen; communiceren….